بازاریابی حرفه ای

بهترین لنزهای عکاسی برای دوربین‌های DSLR در سال ۲۰۲۲

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

اگر قصد دارید به اشکال متنوعی از دوربین عکاسی خود استفاده کنید، بهتر است با بهترین لنزهای دوربین‌های DSLR بیشتر آشنا شوید. این لنزها امکانات بیشتری در استفاده از دوربین‌تان فراهم می‌آورند؛ از عکس‌های زاویه عریض با لنز ۲۲ میلی‌متری سیگما۱۰ تا بزرگنمایی اپتیکال فوق‌العاده با لنز ۳۰۰-۷۰ میلی‌متری تامرون اوتو فوکوس.

 

برای آشنایی با هشت لنز برتر دوربین‌های DSLR در این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین لنز اولترا واید (کمتر از ۲۴ میلی‌متر): Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM

Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM

 

سیگما به عنوان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین تولیدکنندگان لنز دوربین در بین عکاسان محبوبیت و اعتبار بالایی دارد و در حقیقت بزرگ‌ترین کمپانی مستقل تولیدکننده لنز در دنیا به حساب می‌آید. این برند تولیدکننده انواع لنزهای مقاوم و قابل اتکا برای دوربین‌های مختلف است. این لنز زاویه عریض با فاصله کانونی تنها ۲۰-۱۰ میلی‌متر، عمق میدان گسترده‌ای ایجاد کرده و امکان عکاسی از کل ساختمان، اتاق‌های بزرگ و دیگر سوژه‌های عظیم را به شما می‌دهد.

این لنزها عمدتاً در عکاسی معماری و مناظر پر از سوژه و محیط‌های داخلی کاربرد دارد. با استفاده از این لنزهای مستحکم قادر به بزرگنمایی سریع و تنظیمات جزئیات و دقت بالا هستید و می‌توانید رنگ‌ها را به زیبایی و شفافیت تمام ثبت کنید. نسخه‌های مختلف این لنز قابل استفاده در دوربین‌های DSLR کانن، نیکون، پنتکس و سونی هستند.

بهترین لنز پرایم نیکون: Nikon AF-S FX Nikkor 50mm f/1.8G

Nikon AF-S FX Nikkor 50mm f/1.8G

 

اگر صاحب یک دوربین نیکون و در بازار به دنبال یک لنز هم‌نام باکیفیت و با قیمت مناسب هستید، این لنز انتخاب خوبی برایتان خواهد بود. مشخصات این لنز کم‌وبیش مشابه با لنز کانن EF 50mm f/1.8 STM است اما قیمت کمی بیشتری دارد. این لنز قابل استفاده برای حالات مختلف عکاسی، از پرتره تا عکاسی اکشن است و تنها با دوربین‌های  DSLR نیکون (ترجیحاً یکی از مدل‌های FX) قابل استفاده است.

این لنز پرایم نیکون سریع و جمع‌وجور است و انتخاب بسیار مناسبی برای عکاسان مبتدی و میان‌رده به شمار می‌رود. تصاویر گرفته شده با این لنز حتی در نور کم واضح و پرجزئیات هستند و خود لنز از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است که به سادگی آسیب نمی‌بیند و کهنه نمی‌شود. با این حال باید به خاطر داشته باشید که حداقل فاصله بزرگنمایی این لنز حدود ۴۵ سانتی‌متر است، در نتیجه نمی‌توانید بیش از اندازه به سوژه نزدیک شوید و برای اینکار به یک لنز ماکرو نیاز خواهید داشت.

بهترین لنز پرایم کانن: Canon EF 50mm f/1.8 STM

Canon EF 50mm f/1.8 STM

 

اگر به دنبال یک لنز پرایم کانن با قیمت مناسب هستند، این بهترین انتخاب پیش روی شماست. این لنز با دوربین‌های فول-فریم و APS-C DSLR سازگار است و دارای فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر و بیشینه دیافراگم f/1.8 می‌باشد. فاصله کانونی مؤثر این لنز در دوربین‌های APS-C، ۸۰ میلی‌متر و در دوربین‌های فول-فریم ۵۰ میلی‌متر است.

این لنز همچنین برخوردار از یک موتور پله‌ای برای فوکوس خودکار بی‌صدا و نرم در حین عکاسی یا فیلمبرداری است. تمامی این مشخصات این لنز را به یک ابزار مناسب برای انواع حالات عکاسی، از پرتره تا عکاسی در شب تبدیل کرده است. با این وجود بهتر است سبک خود در عکاسی را بشناسید چراکه لنزها بسیار وابسته به نوع کار عکاس هستند و این لنز پرایم کانن نیز از این فاعده مستثنی نیست.

اقتصادی‌ترین لنز ماکرو زوم: Tamron Auto Focus 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD

Tamron Auto Focus 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD

 

لنزهای ماکرو زوم جزء پرامکانات‌ترین لنزها برای دوربین‌های DSLR هستند و فاصله کانونی آن‌ها معمولاً در گستره ۴۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر قرار می‌گیرد.  این لنز تامرون با فاصله کانونی ۳۰۰-۷۰ میلی‌متر برای عکاسی با دوربین روی دست ایدئال است و خصوصاً در عکاسی از طبیعت، دنیای وحش، ورزشی و پرتره تبحر دارد. عکس‌های گرفته‌شده با این لنز همچون دیگر لنزهای ماکرو با وضوح و فوکوس بسیار دقیق ثبت می‌شوند. امکان عکاسی کلوزآپ از حشرات کوچک نیز با این لنز وجود دارد، هرچند بسته به اندازه سوژه، شاید نتوانید کل آن را در قاب بیاورید.

با این حال سوژه‌هایی که در فاصله بیشتری قرار گرفته‌اند، با فوکوس دقیق و جزئیات کامل در محدوده بزرگنمایی این لنز ثبت می‌شوند. در تنظیمات عادی، کمینه فاصله فوکوس این لنز ۱.۴ متر می‌باشد، اما در حالت ماکرو این فاصله به ۰.۹ متر کاهش می‌یابد و به لنزی توانمند برای عکاسی در حالات گوناگون تبدیل می‌شود. این لنز با اکثر مدل‌های دوربین‌های DSLR  نیکون، کانن، سونی، پنتکس و کونیکا مینولتا سازگاری دارد و ابزاری قدرتمند برای عکاسان حرفه‌ای و خلاق با بودجه محدود به شمار می‌رود.

بهترین لنز زوم استاندارد: Tamron Auto Focus 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD

Tamron Auto Focus 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD

 

لنزهای تامرون شاید به قدر نیکون یا کانن شناخته‌شده نباشند، اما اگر به دنبال لنزی با ارزش خرید بالا و کیفیت ساخت عالی و عملکرد قابل اتکا هستید، انتخاب‌های مناسبی را پیش روی شما می‌گذارند. آنچه بر ارزش این لنز همه‌کاره می‌افزاید، قابلیت‌های متنوعی است که در ازای قیمتی معقول در اختیار خواهید داشت. پیش از هر چیز باید به موتور پله‌ای آن اشاره کرد، و قابلیت فوکوس خودکار لنز که با ویژگی‌های دوربین شما سازگار می‌شود و در شکار لحظه‌ای گذرا از فاصله‌ای دور ناامیدتان نمی‌کند.

عمق فوکوس ۳۰۰-۷۰ میلی‌متری این لنز گستره وسیعی را پوشش می‌دهد. بیشینه دیافراگم در دو سر طیف به ترتیب f/4.5  و  f/5.6 است که حد متوسط به حساب می‌آید. اما اگر بخواهید با عمق میدان کمتری عکاسی کنید، می‌توانید با استفاده از حالت ماکرو، سوژه قرار گرفته در فاصله یک کتری را با فاصله کانونی ۳۰۰-۱۸۰ میلی‌متر ثبت کنید. این لنز از جنس شیشه LD بوده که موجب دیافراگم فشرده‌تر و صفحه تصویر (Image Plane) متمرکزتر این لنز در مقایسه با شیشه استاندارد شده است.

اقتصادی‌ترین لنز تله‌فوتو: Canon EF 75-300mm Telephoto Zoom Lens

Canon EF 75-300mm Telephoto Zoom Lens

 

این لنز EF کانن به راستی یکی از بهترین لنزهای تله‌فوتوی تابه‌حال ساخته‌شده به حساب می‌آید و بسیاری از ویژگی‌های قابل انتظار را در خود جای داده است. دیافراگم سریع (f/4)، حالت فوکوس خودکار DC، کمینه مقدار فوکوس ۵ متر، و فاصله کانونی بسیار دور ۳۰۰ میلی‌متر. این لنز با مکانیزم فوکوس تله‌فوتو ساخته شده و بقیه ساختار ۱۳ جزئی آن دارای همان استانداردهای دیگر لنزهای کانن است. این همچنین به معنای سازگاری عالی لنز با مانت EF  دوربین کانن شماست.

یک مزیت فوق‌العاده این لنز قیمت بسیار مناسب آن است که در بین لنزهای تله‌فوتو پدیده‌ بی‌مانندی است. این لنز تله‌فوتو برای عکاسان مبتدی و میان‌رده انتخاب بسیار خوبی است.

بهترین لنز زاویه عریض نیکون: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6

Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6

 

عکاسان نیکون باید این لنز تامرون را جدی بگیرند چراکه جزء اولین لنزهای این برند است که به همراه یک موتور فوکوس مافوق‌ صوت (USD) عرضه شده است و امکان فوکوس فوق‌سریع را فراهم می‌آورد. بنابراین این لنز برای عکاسی اکشن در حین مسابقات ورزشی یا دیگر سوژه‌های در حال حرکت مناسب است. این لنز همچنین قادر به جبران لرزش دوربین بوده تا عکاسان بتوانند با دوربین روی دست در تمام شرایط عکس‌های باکیفیتی بگیرند.

امکان فوکوس دستی تمام‌وقت نیز از دیگر نقاط قوت این لنز به شمار می‌رود. این قابلیت به عکاسان اجازه می‌دهد بدون نیز به استفاده از دکمه‌ها یا منوها، در هر زمان که بخواهند تنظیمات فوکوس را تغییر دهند. به این ترتیب عکاسان می‌توانند در مواقعی که عمق میدان محدودی دارند، با کیفیتی شگفت‌انگیز عکس بگیرند. این لنز تامرون با داشتن کنتراست قوی‌تر از همتایان خود، با تمرکز کامل بر عملکرد بی‌نقص و بی‌صدا در ثبت سوژه‌های پرسرعت و لحظات اکشن ساخته شده است.

بهترین لنز زاویه عریض کانن: Canon EF 17-40mm USM Ultra-Wide Angle Zoom Lens

لنز دوربین کانن مدل EF 17-40MM F/4L USM

 

این لنز به معنای واقعی زاویه «عریض» است چراکه بیشینه فاصله کانونی آن بیشتر از اکثر لنزهای زاویه عریض استاندارد است. این لنز باوجود قیمت بالا، به دلیل کیفیت فوق‌العاده‌اش رتبه اول این فهرست را به خود اختصاص می‌دهد. بیشینه دیافگرام این لنز f/4 بوده که در این فاصله کانونی تحسین‌برانگیز است. از آنجایی که با یک لنز زاویه عریض سروکار داریم، ممکن است در ایجاد افکت محبوب و دلنشین بوکه با این لنز کمی به مشکل بربخورید، اما احتمالاً خود شما به اهداف دیگری این لنز را انتخاب خواهید کرد.

فوکوس دستی با این لنز بنابر گفته کاربران به آسانی قابل انجام است، اما موتور مافوق‌صوت بکاررفته در آن، این کار را به مراتب نرم‌تر، سریع‌تر و بی‌صداتر هم می‌کند. این لنز ۱۲ جزئی از جمله دارای ساختار اسفریکال (ناکروی) بوده که تصاویری غنی و شفاف تولید می‌کند و با وزن کمتر از ۵۰۰ گرم لنزی سبک محسوب می‌شود. این لنز گرچه از نظر کیفی به پای همتای f/2.8 کانن خود نمی‌رسد، اما قیمت مناسب‌تری دارد که در ازای آن مقاومت در برابر شرایط متغیر آب‌وهوایی، موتور مافوق صوت و کیفیتی رضایت‌بخش را ارائه می‌کند.

نظر نهایی

انتخاب بهترین لنز برای دوربین DSLR به اولویت‌ها و اهداف هر عکاس بستگی دارد. صرف‌نظر از مقاصد شما در عکاسی، لنزهای گوناگونی در برآورده ساختن انواع انتظارات عکاسان وجود دارند. با این حال اگر به دنبال یک لنز همه‌کاره عالی هستید، نیکور ۵۰ میلی‌متری بهترین گزینه پیش روی شماست. اما اگر قصد دارید یک لنز باکیفیت زاویه عریض یا ماکرو زوم تهیه کنید، بهتر است به دو گزینه کانن EF ۱۷-۴۰ میلی‌متر و تامرون اوتو فوکوس ۳۰۰-۷۰ میلی‌متر فکر کنید.

در هنگام خرید لنز دوربین DSLR بایست به چه نکاتی توجه کرد

سازگاری – دوربین‌های DSLR نیز همچون اسمارت‌فون‌ها از فناوری‌های به‌خصوصی بهره‌مند هستند که استفاده از قطعات تولید برندهای متفاوت را دشوار می‌کند. به عنوان مثال، یکی از لنزهای نیکون قابل استفاده بر دوربین‌های کانن نیست. در نتیجه مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان خرید لنز باید به آن توجه کنید، سازگاری مدل انتخابی با برند دوربین شماست.

فاصله کانونی – فاصله کانونی تعیین‌ می‌کند یک لنز زاویه عریض یا بسته یک نما را ثبت کند تا نوع عکس گرفته‌شده مشخص شود. به عنوان مثال، لنزهای زاویه عریض دارای فاصله کانونی ۳۵-۱۴ میلی‌متر و برای عکاسی از مناظر یا کار در محیط‌های بسته ایدئال هستند. از طرف دیگر، لنزهای تله‌فوتو دارای فاصله کانونی ۲۰۰-۷۰ میلی‌متر بوده و در عکاسی از حیات وحش، رویدادهای ورزشی و مجالس عروسی کاربرد دارند.

قیمت – عکاسی سرگرمی پرخرجی است. لازم است که پس از انتخاب دوربین DSLR خود، لنز دوربین، کیف دوربین و شاید یک سه‌پایه یا نرم‌افزار ویرایش عکس هم به همراه آن خریداری کنید. خوشبختانه لنزهای متنوعی با قیمت مناسب نیز در بازار وجود دارند که هرچند از توانمندی و امکانات لنزهای گران‌قیمت برخوردار نیستند، اما با پرداخت مبلغ بسیار کمتری کارتان را راه می‌اندازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا