اخرین محصولات

بهترین فضاهای ذخیره‌سازی ابری

با پیشرفت فناوری‌های عکاسی، دسترسی به یک فضای ذخیره‌سازی ابری (کلود) برای ذخیره عکس‌ها بیش از هر زمانی بدل به یک ضرورت شده است. اسمارت‌فون‌های امروزی از قدرتمندترین دوربین‌ها برخوردارند و فناوری‌های بکاررفته در دوربین‌های عکاسی نیز به سرعت درحال پیشرفت‌اند. از این رو، حجم تصاویر و عکس‌هایی که هر فرد مایل به حفظ آن‌هاست، رو به ازدیاد است.

پشتیبان‌گیری از فایل‌های تصویری در گذشته با انتقال آن‌ها از کارت‌های حافظه به کامپیوتر و سپس کپی کردن‌شان در هارد درایوهای اکسترنال انجام می‌شد. اما وجود فضاهای ذخیره‌سازی ابری در بستر آنلاین انجام این کار را بسیار آسان‌تر از گذشته کرده است. فضاهای ذخیره‌سازی ابری با ظرفیت نامحدود خود، مزیتی انکارناپذیر در مقایسه با هارد درایو یا سی‌دی دارند. امنیت آن‌ها نیز به دلیل اتصال به چندین سرور ابری در مراکز داده از لوازم ذخیره‌سازی فیزیکی بیشتر است.

فضاهای ذخیره‌سازی ابری امروزه در انواع رایگان و پولی در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند. در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین آن‌ها بپردازیم.

بهترین فضاهای ذخیره‌سازی ابری برای عکس‌ها کدامند؟

اینترنت انباشته از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری است که برخی از آن‌ها از ابزارهای افزوده برای ساماندهی و مدیریت آنلاین تصاویر برخوردارند. برای انتخاب سرویس مناسب خود لازم است به قابلیت‌هایی توجه داشته باشید که با سبک عکاسی شما سازگارند و برای ذخیره تصاویر شما بیشترین امکانات را در اختیارتان می‌گذارند.

به عنوان مثال، عکاسانی که مایل‌اند عکس‌های خود را با دیگران به‌ اشتراک بگذارند، به سرویسی نیاز دارند که امکان ایجاد گالری‌های قابل مشاهده برای عموم را به آنان بدهد. برخی سرویس‌های ابری از قبیل Flickr حتی از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط بهتر با مخاطبان بهره‌مندند.

یکی از مزیت‌های مهم استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی ابری، سهولت در دسترسی به آن‌هاست. سرویس‌هایی همچون IDrive و Adobe Creative Cloud از اپ‌های موبایل بسیار قدرتمندی برخوردارند که امکان مدیریت کلکسیون ابری از طریق دستگاه‌های اندرویدی یا iOS را به شما می‌دهند. این دو سرویس به همین دلیل جزو محبوب‌ترین فضاهای ذخیره‌سازی ابری در بین عکاسان به شمار می‌روند.

اگر شما عکاس مبتدی هستید و به دنبال قابلیت‌های به‌خصوصی نیستید، ضرورتی در انتخاب سرویس‌های پولی برای شما وجود ندارد. گوگل درایو یکی از بهترین فضاهای ذخیره‌سازی ابری را به رایگان و به‌طور نامحدود در اختیار شما می‌گذارد، هرچند ممکن است در ذخیره عکس‌های خود با برخی محدودیت‌های مرتبط با رزولوشن تصاویر مواجه شوید.

برای آشنایی بیشتر با سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برتر در سال ۲۰۲۲ با ما همراه باشید.

۱. IDrive: روشی مطمئن برای ذخیره آنلاین عکس‌ها

آی درایو

نقاط قوت

  • دانلود و بارگذاری سریع
  • رابط کاربری خوب در وب
  • شناسایی خودکار تصاویر و شروع بارگذاری

نقاط ضعف

  • دریافت هزینه برای استفاده از ظرفیت بیشتر از سقف مجاز
  • افزایش هزینه پس از تخفیف اشتراک یکسال اول

این سرویس ذخیره‌سازی ابری یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مصارف عمومی به شمار می‌رود و امکان اتصال حساب کاربری به دستگاه‌های مختلف را به شما می‌دهد. تنظیمات  Auto Camera یکی از بهترین قابلیت‌های این سرویس برشمرده می‌شود که در صورت فعالسازی آن، تمام عکس‌ها و ویدئوهای جدیدی که با دستگاه خود ثبت می‌کنید، به‌طور خودکار در فضای ابری ذخیره می‌شوند.

شناسایی خودکار چهره یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این سرویس است که عکس‌های شما را بر اساس چهره افراد حاضر در هر یک دسته‌بندی می‌کند. اطلاعات شناسایی چهره در تمام دستگاه‌های متصل به حساب کاربری IDrive شما قابل به‌اشتراک‌‌گذاری می‌باشد.

۲. Google Drive and Google Photos: یک سرویس ذخیره‌سازی ابری قدرتمند

Google Drive and Google Photos

نقاط قوت

  • امکان اتصال به دیگر اپ‌های گوگل
  • شناسایی و دسته‌بندی هوشمند عکس‌ها بر اساس چهره
  • ظرفیت ذخیره‌سازی نامحدود برای تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی

نقاط ضعف

  • ارتباط گیج‌کننده میان گوگل درایو و گوگل فوتوز

گوگل درایو بیش از یک اپ ذخیره‌سازی ساده است. این پلتفرم ابری قادر به اتصال به دیگر اپ‌های مجموعه Google Workspace است و از به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها و ویرایش گروهی اسناد پشتیبانی می‌کند.

در گوگل درایو می‌توانید تصاویر خود را ذخیره کنید و تغییرات و ویرایش‌های اعمال‌شده بر آن‌ها را از طریق کامپیوتر دسکتاپ و اپ‌های ویندوز یا macOS یکپارچه‌ سازید. با این وجود، گوگل درایو فاقد برخی قابلیت‌های ویژه عکاسی است که در دیگر سرویس‌ها یافت می‌شود.

به همین دلیل، بهترین شیوه استفاده از گوگل درایو برای ذخیره آنلاین عکس‌ها، استفاده از سرویس متصل به آن یعنی  Google Photos است. تا اواسط سال ۲۰۱۹، عکس‌ها به‌طور خودکار در اتصال میان گوگل درایو و گوگل فوتوز ذخیره می‌شدند، اما گوگل از آن زمان این رویه را تغییر داده است.

در حال حاضر امکان انتقال تصاویر میان این دو سرویس وجود دارد، اما پس از انجام این کار، دو رونوشت تصویر دیگر دارای ارتباط مشترک نیستند. در حال حاضر می‌توانید از گوگل فوتوز برای ذخیره تصاویر کمتر از ۱۶ مگاپیکسل استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید برای ذخیره‌سازی تصاویر بدون محدودیت،‌ اشتراک  Google One را تهیه نمایید.

در گوگل وان می‌توانید سقف ظرفیت ذخیره‌سازی برای انواع فایل‌ها را افزایش دهید. کاربران رایگان گوگل درایو از ظرفیت ۱۵ گیگ برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود برخوردارند. اما با تهیه اشتراک گوگل وان می‌توانید این مقدار را تا ۲۰۰ گیگ و حتی ۳۰ ترابایت افزایش دهید.

۳. Dropbox: فضای ذخیره‌سازی ابری انعطاف‌پذیر

Dropbox

نقاط قوت

  • زیرساخت ابری شبکه‌ای
  • بارگذاری خودکار تصاویر
  • بازیابی آسان نسخه قدیمی گالری

نقاط ضعف

  • قیمت بالای اشتراک
  • نمایه‌های محدود ویژه عکس در مقایسه با دیگر سرویس‌ها

دراپ‌باکس با نزدیک به ۴۰۰ میلیون کاربر و ۶۰۰ میلیارد محتوای ذخیره‌شده یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ذخیره‌سازی فایل‌ها در سراسر دنیا به شمار می‌رود.

دراپ‌باکس یکی از بهترین سرویس‌ها برای ذخیره تصاویر است چراکه پروسه بارگذاری عکس‌ها را بسیار آسان کرده است. در صورتی که اپ دراپ‌باکس را در اسمارت‌فون یا تبلت خود نصب کنید، می‌توانید از انتقال خودکار تصاویر جدید از دوربین عکاسی به حساب کاربری‌تان بهره‌مند شوید. همینطور می‌توانید این کار را در اپ دسکتاپ دراپ‌باکس در کامپیوتر ویندوز یا macOS خود از طریق قابلیت اسکن دستگاه یا کارت حافظه متصل انجام دهید.

پس از بارگذاری فایل‌ها، پوشه سیستم آن‌ها را ساماندهی می‌کند. بهتر از آن اینکه برای ویرایش عکس‌ها پس از بارگذاری می‌توانید از قابلیت یکپارچه‌سازی پوشه‌ها در اپ دسکتاپ کمک بگرید تا فایل‌هایتان در Windows Explorer یا Finder در macOS ظاهر شوند. هرگونه تغییراتی که در نرم‌افزار ویرایش عکس بر تصاویر خود اعمال کنید، به‌طور خودکار شناسایی و یکپارچه‌سازی می‌گردد.

دراپ‌باکس ویژگی‌های منحصربفرد گوناگونی دارد که در کمتر سرویس ابری یافت می‌شود، از جمله می‌توان به نمایه تاریخچه ۳۰ روزه فایل‌ها و امکان بازیابی تصاویر در صورت حذف تصادفی آن‌ها اشاره کرد.

برای شروع ۲ گیگ ظرفیت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر تا ۲ ترابایت باید اشتراک پولی دراپ‌باکس را تهیه کنید.

۴. Microsoft OneDrive: کارآمد با قیمتی مناسب

Microsoft OneDrive

نقاط قوت

  • برنامه اشتراک چندکاربره با قیمت مناسب
  • دسترسی رایگان به ابزارهای کاربردی اداری
  • قابلیت‌‌های جست‌وجوی پیشرفته عکس

نقاط ضعف

  • عدم تمرکز ویژه بر عکاسی
  • ظرفیت محدود ۵ گیگابایت

اگر به دنبال یک پلتفرم ذخیره‌سازی آنلاین عکس‌های خود بدون نیاز به سروکله زدن با رابط کاربری پیچیده هستید، مایکروسافت وان‌درایو انتخاب خوبی است. این سرویس ظاهری مشابه با ویندوز ۱۰ دارد و از این رو کار با آن برای کاربران ویندوز بسیار ساده خواهد بود.

وان‌درایو یک فضای ذخیره‌سازی ابری چندمنظوره است و با دیگر اپ‌های Microsoft 365 از قبیل Word و Excel به‌خوبی انطباق می‌یابد. نمایه‌های مدیریت عکس نیز در این سرویس بسیار کاربردی‌اند و شامل امکان برچسب‌گذاری، جست‌وجوی تصویر و ایجاد آلبوم می‌باشد.

هزینه اشتراک این سرویس نیز بسیار مناسب و در دو طرح ظرفیت ۱۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایت با دسترسی به اپ‌های اصلی آفیس قابل انتخاب است.

۵. Flickr: فضای ابری رایگان با فرمت ذخیره‌سازی فشرده

Flickr

نقاط قوت

  • ظرفیت ذخیره‌سازی نامحدود با اشتراک پولی
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری عکس‌ها
  • امکان تبلیغ کارهای عکاسی شخصی

 

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از فرمت RAW
  • آگهی‌های تبلیغاتی در نسخه رایگان

اگر بودجه محدودی برای پرداخت هزینه اشتراک دارید و در عین حال به دنبال یک سرویس ذخیره‌سازی ابری خوب هستید، Flickr یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شماست که امکانات فضای ذخیره‌سازی عکس و شبکه اجتماعی به اشتراک‌گذاری تصاویر را در یکجا دارد. فلیکر با ۸۷ میلیون عضو یکی از سایت‌های اصلی عکاسی برای کسب شهرت در فضای آنلاین است.

در فلیکر می‌توانید به‌طور رایگان تا هزار عکس و ویدئو بارگذاری کنید. برای گذشتن از این محدودیت می‌توانید یک حساب کاربری  Flickr Pro+ با اشتراک ماهانه یا سالانه تهیه کنید. کاربران پروپلاس فلیکر علاوه بر دسترسی به فضای ذخیره‌سازی نامحدود می‌توانند به اطلاعات آماری پیشرفته دسترسی داشته باشند و از محبوب‌ترین عکس‌ها در بین کاربران اطلاع یابند.

بهترین چیز در مورد فلیکر امکان به نمایش گذاشتن عکس‌هایتان در یک استریم تصویری بسیار جذاب است. دیگر کاربران نیز می‌توانند به عکس‌های شما واکنش نشان دهند. فلیکر یکی از بهترین فضاهای ذخیره‌سازی و به نمایش‌گذاری عکس‌ها به حساب می‌آید. تنها نقطه ضعف آن، عدم پشتیبانی از فایل‌های  RAW و محدود بودن به فایل‌های فشرده تصاویر است.

۶. Adobe Creative Cloud: فضای ذخیره‌سازی ابری با ابزارهای ویرایشی

Adobe Creative Cloud

نقاط قوت

  • بهره‌مندی از ابزارهای Adobe
  • دارای اپ برای انواع دستگاه‌ها
  • استفاده از آرشیو تصاویر برای ایجاد سایت عکاسی

نقاط ضعف

  • ۲۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در قبال هزینه‌ای نسبتاً بالا
  • کارایی بهتر در صورت استفاده از اکوسیستم Adobe

حتماً شما هم به عنوان یک عکاس پیشاپیش با ابزارهای ویرایش تصویر Adobe آشنایی دارید. اما آیا می‌دانید که این برنامه دارای فضای ذخیره‌سازی ابری نیز می‌باشد؟

شما می‌توانید از طریق سرویس Adobe Creative Cloud طرح اشتراک مناسب خود (۲۰ گیگابایت یا ۱ ترابایت) را انتخاب نمایید. در صورت تمایل این امکان وجود دارد که پیش از انتخاب از مدت ۷ روزه استفاده رایگان از Creative Cloud بهره‌مند شوید.

طرح ظرفیت ۲۰ گیگابایت این سرویس شاید فضای کافی برای ذخیره عکس‌هایتان را در اختیار شما نگذارد، هرچند در این طرح می‌توانید از Adobe Photoshop و Lightroom که از محبوب‌ترین ابزارهای ویرایش تصویر به شمار می‌روند، به‌طور رایگان بهره‌مند شوید.

مدیریت تصاویر در این سرویس به لطف وجود گالری‌های باکلاس تجربه‌ای بسیار خوشایند است و امکان ذخیره تصاویر در کنار به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران را به شما می‌دهد. در گالری‌های گروهی می‌توانید با مشارکت دیگر کاربران پوشه‌های تصاویر مشترک بسازید. البته همیشه این امکان وجود دارد که پوشه‌های خصوصی خود را ایجاد کنید. پشتیبانی اپ‌ Creative Cloud ار سیستم‌عامل‌های ویندوز، macOS، اندروید و iOS در کمترین زمان امکان بارگذاری عکس‌ها در هر دستگاهی را به کاربر می‌دهد.

اتصال مستقیم سرویس با نرم‌افزارهای Lightroom، Photoshop و Elements نیز به این معناست که همواره به راحتی قادر به ویرایش و تصحیح تصاویر خواهید بود. از این رو، جای تعجب ندارد که این سرویس با فایل‌های RAW سازگاری کامل دارد. همه این ویژگی‌ها این پلتفرم را به انتخابی حرفه‌ای برای عکاسانی تبدیل کرده است که نمی‌خواهند در ذخیره‌سازی عکس‌هایشان ذره‌ای از کیفیت آن‌ها کاسته شود.

۷. pCloud: ساماندهی و ویرایش آسان و آنلاین عکس‌ها

pCloud

نقاط قوت

  • پشتیبانی از انواع فرمت‌ها
  • بدون هزینه ماهانه
  • بهره‌مندی از افزونه کاربردی Lightroom

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • محدودیت در سقف دانلودهای ماهانه

برخی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری پس از بارگذاری تصاویر امکان ویرایش را از کاربر می‌گیرند، اما در سرویس pCloud نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد. در این سرویس می‌توانید در مرورگر خود اندازه تصاویر را تغییر دهید و عکس‌های قدیمی‌تر را آرشیو کنید و با خیالی آسوده بر بر تصاویر مورد‌ علاقه‌تان تمرکز کنید.

امکان پیش‌نمایش تصاویر و مشاهده تصاویر فرمت RAW در اندازه کوچک یکی از ویژگی‌هایی‌ست که عکاسان حرفه‌ای را از این سرویس راضی نگه می‌دارد. این سرویس همچنین به‌طور مستقیم به در دستگاه‌های ویندوزی و macOS به برنامه Lightroom متصل می‌شود تا بتوانید بلافاصله پس از ویرایش عکس‌ها آن‌ها را بارگذاری نمایید.

یکی دیگر از مزایای این سرویس، نبود طرح اشتراک ماهانه است، به‌طوری که با یک‌بار پرداخت هزینه می‌توانید به انتخاب خود از ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت یا ۲ ترابایت بهره‌مند شوید. هزینه این اشتراک مادام‌العمر شاید در ابتدا بسیار بالا به نظر برسد، اما بسیاری از عکاسان این شیوه را بر اشتراک ماهانه یا سالانه ترجیح می‌دهند.

این سرویس برای جلوگیری از سوء‌استفاده از طرح اشتراکی خاص خود، محدودیت‌هایی را بر حجم داده قابل دانلود یا استریم اعمال کرده است، به‌طوری که به عنوان مثال اگر از کاربران ۲ ترابایتی باشید، تنها می‌توانید در هر ماه تا ۲ ترابایت محتوا دانلود کنید؛ هرچند به دلیل ماهیت چنین سرویس‌هایی، به دانلود بیش از ظرفیت مجاز نیاز پیدا نخواهید کرد.

فضای ذخیره‌سازی ابری تصاویر چیست؟

فضاهای ذخیره‌سازی ابری با استفاده از سرورهای فیزیکی امکان ذخیره فایل‌ها در اینترنت را از طریق پایگاه‌‌های اطلاعاتی متصل به اینترنت فراهم می‌آورند. این سرورها تحت مالکیت، مدیریت و نگهداری ارائه‌دهندگان فضاهای ذخیره‌سازی ابری هستند و امکان ذخیره انواع فایل‌ها را به کاربر می‌دهند.

بسیاری از سرویس‌های ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری، پلتفرم خود را برای ذخیره‌سازی تصاویر متناسب ساخته‌اند. در این پلتفرم‌ها می‌توانید فایل‌های تصویری مهم خود را بارگذاری، ذخیره، دانلود و به‌طور ایمن پشتیبان‌گیری نمایید و از هر مکانی با اتصال به اینترنت به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

چگونه سرویس ذخیره‌سازی ابری مناسب خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب سرویس ذخیره‌سازی ابری مناسب خود به مواردی از قبیل سهولت در دسترسی در دسکتاپ و موبایل، قابلیت‌های به‌اشتراک‌گذاری گالری، اندازه آرشیو تصاویر خود و تعداد عکس‌هایی که قصد ذخیره آن‌ها را دارید، توجه کنید.

اغلب این سرویس‌ها « freemium» هستند؛ یعنی میزانی از ظرفیت خود را به رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند و برای دسترسی به ظرفیت بیشتر امکان تهیه اشتراک پولی آن‌ها را خواهید داشت. هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه این سرویس‌ها بسیار متغیر است و برای انتخاب سرویس مناسب خود باید قیمت‌های ارائه‌دهندگان مختلف را بررسی نمایید.

درخصوص ظرفیت مورد نیاز برای ذخیره‌ تصاویر باید گفت که یک عکس ۱۶ مگاپیکسلی به‌طور متوسط ۴.۸ مگابایت حجم دارد، در نتیجه برای بارگذاری ۵۰۰ عکس به دست‌کم ۲.۵ گیگ فضا نیاز خواهید داشت. خوشبختانه اغلب سرویس‌ها برای دسترسی به این مقدار ظرفیت، پولی از شما دریافت نمی‌کنند.

اغلب سرویس‌ها از انواع فرمت‌های عکس درصورت فشرده بودن پشتیبانی می‌کنند. با این حال برای بارگذاری تصاویر  RAW یا TIFF غیرفشرده باید در انتخاب سرویس خود دقت بیشتری به خرج دهید. همچنین برای بارگذاری ۵۰۰ عکس ۱۶ مگاپیکسلی با فرمت RAW به حدود ۲.۵ ترابایت فضا نیاز خواهید داشت که احتمالاً برای بهره‌مندی از آن ملزم به تهیه اشتراک پولی سرویس فضای ابری خواهید بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا