اخرین محصولات

بهترین سرویس‌های استریم موسیقی

در نگاه اول به نظر می‌رسد همه سرویس‌های استریم موسیقی شبیه به یکدیگر باشند، اما ویژگی‌های متمایزی در این بین اهمیت دارند که بسته به اولویت‌های کاربر، موجب برتری برخی از این سرویس‌ها بر همتایان خود می‌شوند. اگر شما هم قصد دارید شروع به استفاده از یک سرویس استریم موسیقی کنید یا اگر از قابلیت‌های سرویس فعلی خود راضی نیستید، این مقاله برای شماست.

بهترین سرویس‌های استریم موسیقی کدامند؟

سرویس استریمینگ موسیقی Tidal به دلایلی که در ادامه می‌خوانید، در صدر لیست ما قرار گرفته است. این سرویس با ارائه کیفیت صدای HiFi، HiFi Plus و Sony 360 Reality Audio با هزینه‌های اشتراک متفاوت، دارای آرشیوی گسترده از انواع سبک‌های موسیقی، پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف و همینطور آرتیست‌هایی‌ست که آثارشان را در دسترس شنوندگان گذاشته است.

سرویس اپل موزیک نیز با کیفیت صدای در سطح CD و همینطور پشتیبانی از محتوای spatial audio با آرشیو جامع خود در کنار رابط کاربری خوب یکی دیگر از بهترین سرویس‌های استریم موسیقی به شمار می‌رود. تنها محدودیت قابل ذکر در اپل موزیک، عدم پشتیبانی از صدای  High-Resolution در نسخه دسکتاپ ویندوز می‌باشد.

در ادامه به بررسی بهترین سرویس‌‌های استریم موسیقی در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

۱. Tidal

۱. Tidal

نقاط قوت

  • کیفیت پخش صدای فوق‌العاده
  • آرشیو دارای محتوای hi-res (های-رزولوشن)
  • خط‌ مشی جامع و کامل پاداش نقدی به آرتیست‌ها

نقاط ضعف

  • فاقد امکان اشتراک سالانه
  • یکپارچگی پلتفرم

 

Tidal یکی از معدود سرویس‌های استریم موسیقی است که تمام انتظارات شما را بابت هزینه‌ای که برای اشتراک آن می‌پردازید، برآورده می‌سازد.

این سرویس هرچند دارای نسخه اشتراک رایگان با سرعت استریم ۱۶۰kbps و حداقل میزان آگهی‌های تبلیغاتی نیز می‌باشد، اما برای لذت بردن از امکان پخش با کیفیت HiFi و HiFi Plus نیاز به تهیه اشتراک پولی این سرویس دارید تا بتوانید از میلیون‌ها ترانه با بهترین کیفیت (Sony 360 Reality Audio، Dolby Atmos spatial audio) بهره‌مند شوید. تیدال در نسخه Masters خود موسیقی را به لطف بهره‌مندی از تکنولوژی MQA با سرعت فوق‌العاده ۹۲۱۶kbps پخش می‌کند.

کیفیت پخش موسیقی در این سرویس صرف‌نظر از نوع اسپیکر شما عالی خواهد بود. با این حال در صورت استفاده از سیستم سازگار با Tidal Masters می‌توانید از موسیقی خود در رساترین و پرجزئیات‌ترین کیفیت ممکن حتی بدون داشتن گران‌قیمت‌ترین هدفون‌ لذت ببرید.

گفتنی است که با تهیه اشتراک Tidal HiFi Plus حدود ۱۰ درصد از هزینه پرداختی به هنرمندانی تعلق می‌گیرد که بیش از همه به آثار آن‌ها گوش می‌سپارید.

۲. Apple Music

۲. Apple Music

نقاط قوت

  • آرشیو موسیقی جامع
  • کیفیت صدای CD بدون پرداخت مبلغ اضافه
  • کیفیت صدای بسیار عالی

نقاط ضعف

  • عدم پخش محتوای های-رزولوشن در نسخه دسکتاپ ویندوز

اپل مسیری تحسین‌برانگیز را در ورود به عرصه استریم موسیقی و رسیدن به جایگاه فعلی خود طی کرده است. این سرویس که ابتدا به شکل پلتفرم دانلود موسیقی iTunes کار خود را آغاز کرد، پس از تغییراتی که با گذشت زمان عادات کاربران را در شنیدن موسیقی دستخوش تغییر کرد، به تدریج به سرویس قدرتمند اپل موزیک بدل شد. اپل موزیک اخیراً در اقدامی غافلگیرکننده، کیفیت پخش موسیقی خود را از فایل‌های صوتی فشرده و با رزولوشن پایین به فایل‌های در سطح کیفی CD تبدیل کرده است که بدون نیاز به پرداخت مبلغ اضافی در دسترس کاربران این سرویس قرار گرفته است.

برخی محتوای دیگر نیز با کیفیت spatial audio (صدای فراگیر) در این سرویس قابل پخش‌اند که آن را به بزرگ‌ترین رقیب سرویس اسپاتیفای بدل ساخته است. گذشته از آن، بهره‌مندی از چنین محتوایی با پرداخت مبلغی کمتر در مقایسه با اشتراک پرمیوم اسپاتیفای امکان‌پذیر است.

پخش موسیقی در اپل موزیک با کیفیت CD از ۱۶-bit/44.1kHz تا ۲۴-bit/192kHz (های-رزولوشن واقعی) قابل دسترس است. تنها نقطه ضعف قابل ذکر، عدم امکان بهره‌مندی از خروجی های-رزولوشن در نسخه دسکتاپ ویندوز اپل موزیک می‌باشد.

۳. Amazon Music Unlimited

Amazon Music Unlimited

نقاط قوت

  • آرشیو جامع موسیقی
  • کیفیت صدای خوب
  • هزینه اشتراک کمتر با آمازون پرایم

نقاط ضعف

  • مشکلات خروجی صدا در نسخه دسکتاپ
  • سازوکار پیچیده قیمت‌گذاری

این سرویس موسیقی آمازون سازوکاری مجزا از سرویس موزیک پرایم این کمپانی دارد و دارای ۹۰ میلیون ترانه در آرشیو خود است که با کیفیت صدای در سطح CD و بالاتر آن‌ها را پخش می‌کند. این سرویس همچنین از پخش صدای Dolby Atmos و Sony 360 Reality Audio پشتیبانی می‌کند. با این حال باید به این نکته هم اشاره کرد که به نظر می‌رسد سبک‌های موسیقی قابل دسترس در این سرویس از تنوع کمتری در مقایسه با رقبای خود برخوردارند.

این سرویس آمازون با دستگاه‌های دارای دستیار صوتی الکسا سازگاری دارد و یکپارچگی آن با پلتفرم‌های طرف ثالث نیز در حال ارتقاء‌دهی است. پخش موسیقی با کیفیت CD در اپ دسکتاپ این سرویس بدون مشکل انجام می‌پذیرد، اما ظاهراً نواقصی در محتوای های-رزولوشن موجب شده تا این نوع محتوا با تنظیمات صوتی داخلی لپ‌تاپ شما پخش شود. از این رو ممکن است در پخش موسیقی با این کیفیت شاهد افت صدای خروجی باشید. در این حالت مجبور خواهید بود تنظیمات لپ‌تاپ خود را در هر بار پخش محتوای فول های-رزولوشن از نو تطبیق دهید.

۴. Spotify Premium

Spotify Premium

نقاط قوت

  • قدرتمندترین پشتیبانی پلتفرم
  • نمایه‌های پخش متنوع‌ترین و جامع‌ترین محتوا
  • یکپارچگی عالی با شبکه‌های اجتماعی
  • رابط کاربری در نهایت سهولت و ابزار جست‌وجوی بی‌نقص

نقاط ضعف

  • کیفیت صدای بهتر برخی رقبا
  • رویه ضعیف پاداش نقدی به هنرمندان

اگر تحمل نشستن پای آگهی‌های بازرگانی در حین گوش دادن به موسیقی را دارید، می‌توانید به‌طور رایگان از اسپاتیفای استفاده کنید. در این صورت اما باید با کیفیت پخش صدای ۹۶kbps  یا ۱۶۰kbps  نیز کنار بیایید.

در صورت پرداخت هزینه اشتراک می‌توانید از کیفیت ۳۲۰kbps در پخش موسیقی بهره‌مند شوید که هرچند بهتر است اما هنوز تا عالی بودن فاصله دارد. هرچند سرویس استریم اسپاتیفای کار بهتری در پخش موسیقی با صرف ترافیک اینترنت کمتر نسبت به رقبای خود انجام می‌دهد، اما اگر به صدای خروجی از هدفون یا اسپیکر خود دقت بیشتری کنید، متوجه جزئیات صوتی کمتری در مقایسه با دیگر سرویس‌هایی می‌شوید که به کیفیت صدا بهای بیشتری می‌دهند، و این در حالی است که این سرویس استریم موسیقی وعده کیفیت صدای HiFi را به کاربران خود داده است.

اما یک از نقاط قوت قابل ذکر اسپاتیفای، یکپارچگی بی‌نظیر آن با شبکه‌های اجتماعی است که امکان به اشتراک‌گذاری موسیقی و پلی‌لیست‌ها در تقریباً تمامی پلتفرم‌های پیام‌رسان را به کاربر می‌دهد.

چگونه بهترین سرویس استریم موسیقی را برای خود انتخاب کنید

برخلاف سرویس‌های استریم ویدئو، احتمالاً‌ به بیش از یک سرویس استریم موسیقی نیاز پیدا نخواهید کرد. بنابراین باید در انتخاب آن بسته به بودجه خود تمام جوانب را در نظر بگیرید.

در انتخاب سرویس استریم موسیقی مناسب خود بایست نوع دستگاهی را که بیشتر از آن استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید. همینطور ممکن است بخواهید در شنیدن موسیقی با دوستان یا خانواده خود شریک باشید. از این رو لازم است به شیوه تعامل خود با دیگران در استفاده از سرویس استریم موسیقی توجه کنید.

هزینه اشتراک سرویس‌های پخش موسیقی در طی چندسال اخیر نسبتاً ثابت باقی مانده است، و این در حالی است که کیفیت پخش صدا و نمایه‌های مختلف در اغلب این سرویس‌ها تا حد چشمگیری ارتقاء یافته‌اند. با این وجود افراد بسیاری ترجیح می‌دهند پولی بابت سرویس پخش موسیقی خود نپردازند. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که مایلید هنرمندان محبوب خود را با گوش سپردن به موسیقی‌شان حمایت کنید، می‌توانید سرویسی را برگزینید که سیاست‌های روشنی در این خصوص در پیش گرفته است. گفتنی است که اسپاتیفای در بین سرویس‌های معرفی‌شده در این لیست از نظر پرداخت پاداش به آرتیست‌های پرشنونده، کارنامه چندان قابل دفاعی ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا